گل ها یکی از زیبایی های منحصر به فرد هر خانه ای می باشند که شادی آور و نشاط بخش اشخاص می شود. لذا با توجه به خصوصیات بارز گل همیشه سبز آرالیا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم روش نگهداری و پرورش گل آپارتمانی آرالیا را به شما عزیزان آموزش دهیم.
گل آرالیا
 

معرفی گل آرالیا و شیوه نگداری از آن در آپارتمان

گل آرالیا با نام انگلیسی false castor oil plant و نام علمی aralia japonica شناخته می شود . این گل از خانواده ی Araliaceae بوده و خاستگاه اصلی آن کشور ژاپن می باشد . گل آرالیا گیاهی مقاوم به تغییرات درجه حرارت ، و همان طور که گفته شد متعلق به خانواده ی آرالیاسه است . برگ های این گیاه شبیه گل پاپیتال و پنجه ای با هفت بریدگی عمیق ، همیشه سبز با رنگ سبز روشن و براق است . گل آرالیا بسیار سریع الرشد و نگهداری از آن ساده است . در بعضی از کتب ، آن را به نام فاتسیا ژاپونیکا – Fatsia japonica می شناسند.
 نحو نگهداری و پرورش گل آپارتمانی آرالیا بستگی به عوامل زیر می باشد.
 

خاک مناسب برای گل آرالیا

آرالیا به خاکی سبک، غنی و با زهکشی مناسب و سریع نیاز دارد البته خاکهای لومی را نیز تحمل می‌کند.  در صورت کمبود مواد غذایی برگها رنگ پریده می‌شوند و رشد گیاه کاهش می‌یابد. خاک لیمونی بهترین خاک برای پرورش و نگهداری گل آرالیا است .

مقدار آبدهی برای گل آرالیا

بستر کاشت گیاه در فصل رشد (بهار تابستان و پاییز) باید همواره مرطوب باقی بماند اما با کاهش دمای هوا (زمستان) می‌بایست حجم آب را کاهش داد و بعد از آنکه سطح بستر خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرد. خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید . در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هفته ای یک بار به آبیاری احتیاج دارد .

نور مناسب برای گل آرالیا

این گیاه به مکانی پر نور اما بدور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد.نور بیش از اندازه محیط موجب سوختگی نوک و حاشیه برگها و یا ظهور لکه های قهوه ای رنگ سوخته بر پهنه برگ می شود. از طرفی نور کم محیط نیز منجر به کوچک ماندن برگها و پریدگی رنگ آنها خواهد شد.

مقدار دمای مناسب برای گل آرالیا در آپارتمان

آرالیا بیشتر هوای سرد را ترجیح می‌دهد و کاهش دما را تحمل می‌کند تا هوای گرم. برخی منابع علمی به شکل کلی دمای مناسب رشد این گیاه را  ۱۸-۴ درجه سانتیگراد معرفی کرده‌اند. برخی دیگر دمای ۲۳-۱۸ را در طی روز و حدود ۱۵ درجه سانتیگراد را در طی شب مناسب می‌دانند. در صورت افزایش دما باید هوا را نیز مرطوب نگهداشت تا گیاه آسیب کمتری ببیند. در دمای ۱۲-۱۰ درجه سانتیگراد دوران استراحت شروع می‌شود که در چنین شرایطی باید از میزان آبیاری گیاه کم کرد. این گل قابلیت تحمل تغییرات دمایی زیادی را دارد و در درجه حرارت صفر تا 21 درجه سانتیگراد به رشد خود ادامه می دهد .

رطوبت مناسب برای رشد گل آرالیا در آپارتمان

گل آرالیا درختی به رطوبت هوا محتاج است و در روزهای گرم گیاه را به شکل روزانه و در روزهای سرد هر ۳-۲ بار در هفته نیاز به غبارپاشی دارد. غبارپاشی را در زیر نور آفتاب انجام ندهید زیرا ممکن است لکه‌های سوخته بر روی برگها شکل گیرد. در تابستان هر روز و در زمستان دو بار در هفته احتیاج به غبار پاشی دارد ، گل آرالیا شدیدا رطوبت دوست است .

مقدار کود دهی برای گل آرالیا

برای کوددهی می‌توان از کودهای محلول گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار البته با نصف غلظت معمول استفاده کرد.

زمان مناسب برای تعویض گلدان گل آرالیا

این گیاه دوست دارد تا ریشه‌هایش در خاک متراکم باشند بنابراین زمانی گلدان آن را عوض کنید که ریشه‌ها از منافذ انتهای گلدانها بیرون آمده باشند. زمان تعویض گلدان مراقب شاخه‌ها باشید تا نشکند. اگر گلدان گیاه بیش از اندازه بزرگ باشد با وجود غنی بودن خاک و یا مصرف کودها باز هم گیاه برگ نخواهد داد.
گل آرالیا
 

روش تکثیر کردن گل آرالیا

تکثیر با قلمه: با قلمه ساقه می‌توان آرالیا را تکثیر کرد. قلمه‌ها در اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان تهیه می‌شوند و بهتر است که ۵-۳ گره داشته باشند. تمامی برگها را بجز۲-۱  برگ آخر از قلمه جدا کنید و قلمه ها در بستری از مخلوط پیت و خاک کاشته می‌شوند. محل کاشت را می‌توان با پلاستیک پوشاند تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بماند. بستر را باید همواره مرطوب نگهداشت. تکثیر با بذر و پاجوش: جداسازی و کاشت پاجوشها از گیاه مادری روش دیگر تکثیر آرالیا است. اگرچه از بذراین گیاه نیز می‌توان استفاده کرد اما روش معمولی نیست زیرا بسیاری از نمونه‌هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شوند بذر تولید نمی‌کنند. بذرها را در هر زمان از سال که بر روی گیاه مادری تشکیل شود می‌توان در بستر سبکی همانند ورمی‌کولایت کاشت کرد و دما را در حدود ۲۳-۲۱ درجه سانتیگراد نگهداشت. در چنین شرایطی حدود ۲۰-۱۵ روز بعد بذرها جوانه می‌زنند.

آفت ها در گل آرالیا و مشکلات آن

  1.  در هوای گرم ساقه‌های بیش از اندازه بلند و ضعیف می‌شوند و فاصله بین برگها نیز زیاد می‌شود و برخی برگها نیز به سمت پایین خم می‌شوند همچنین تماس برگهای گیاه با شیشه داغ در طی تابستان موجب سوختن نوک و حاشیه برگها می‌شود.
  2. لازم به ذکر است که منظور از رطوبت همیشگی بستر خاک در طی فصول رشد، خیس و غرقاب شدن خاک نیست زیرا در صورت آبیاری بیش از اندازه علاوه بر این که برگسار گیاه خود را می‌اندازد، ادامه این شرایط منجر به پوسیدگی ریشه‌های این گیاه می‌شود.
  3.  آرالیا دما را می‌تواند تا نزدیک صفر درجه سانتیگراد نیز تحمل می‌کند اما به تدریج برگها سیاه رنگ می‌شوند. همچنین تماس برگهای گیاه با شیشه سرد در طی زمستان موجب سیاه شدن برگها می‌شود و با ادامه کاهش دما و رسیدن دما به ۱۵- درجه سانتیگراد از بین خواهد رفت.
  4. پوسیدگی ریشه از دیگر بیماریهای آرالیا است و زمانی که علائم مشاهده می‌شوند بعید است که بتوان گیاه را نجات داد. برگهای گیاه آلوده وقتی آبیاری می‌شوند خم می‌شوند و برگهای موجود در پایین گیاه زرد شده و می‌ریزند و ریشه‌ها نیز قهوه‌ای می‌شوند. باید مانع از ایجاد این بیماری شد. از خاک ضدعفونی شده برای کاشت این گیاه استفاده کنید و خاک گلدان باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد و هرگز به گیاه بیش از اندازه آب ندهید.
  5. شته‌ها و شپشک‌های آردآلود به دلیل تغذیه از شیره گیاه موجب بدشکل و زرد شدن برگهای جوان این گیاه می‌شوند و ممکن است گیاه آلوده کوتاه قامت شود. هر دوی این آفات ماده چسبناک عسلک تولید می‌کنند که موجب چسبندگی سطح برگسار گیاه می‌شود.
  6. زنگ از بیماریهای قارچی این گیاه است که نقاط نارنجی- زرد رنگی بخصوص در سطح زیرین برگها تشکیل می‌شود.سطح رویین  برگهایی که به شدت آلوده شده‌اند زرد و یا قهوه‌ای می‌شود و برگهای آلوده که نابالغ نیز هستند ریزش می‌کنند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید مانع از خیس شدن برگسار در حین آبیاری شد و برگهایی که علائم اولیه را نشان می‌دهند جدا کرد. در صورت شدت بیماری زنگ می‌توان از قارچکش استفاده کرد.