گل آگلونما

گل بسیار زیبای آگلونما به دلیل نگهداری آسان و راحت مناسب برای خانه و اداره می باشد. این گل زیبا در محیط خانه با دوام بوده به شرط آن که به نکاتی که در ادامه برای شرایط نگهداری گل آگلونما گفته می شود رعایت کنید. نژاد این گل برای جنگل های گرمسیر جنوب آسیا می باشد.  نام علمی گل آگلونما Chinese evergreens نشناخته شده است.

نحوه نگهداری از گل آگلونما

این گل زیبا به دلیل داشتن برگ های سبز و با نشاط روحیه مثبت و تازه به افراد خانه و محیط اداره می دهد. همچنین به دلیل این که نیاز کمی به نور دارد کاملا مناسب برای خانه های آپارتمانی و ادارات می باشد. گل آگلونما قدرت پاکسازی هوای آلوده را دارد و برای شهرهای شلوغ و آلوده پیشنهاد می شود از این گل زیبا در آپارتمان نگهداری شود.

 نیاز گل آگلونما برای رشد و پرورش در آپارتمان:

نور مناسب برای نگهداری از گل آگلونما در آپارتمان

همیه ما می دانیم که نور برای حیات تمامی گیاهان لازم و ضروری می باشد به همین منظور برای هر گیاهی مقدار نور ان متفاوت می باشد. نور زیاد برای این گل مناسب نیست و باعث افتادگی برگ‌ها می‌شود. قسمت‌های شمالی ساختمان بهترین نیاز نوری این گیاه را تأمین می‌کنند. اگر نور گیاه خیلی کم باشد برگ‌های آن خیلی کشیده و باریک می‌شود و باید گیاه را جا به جا کرده و به جایی منتقل کنید که نور بیشتری را برای گیاه تأمین کند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم به نیم سایه مقاوم است.

مقدار آبیاری مناسب برای گل آگلونما در آپارتمان

مقدار آبدهی برای گل بسیار مهم می باشد و باید به طور منظم آبیاری شود.آبیاری گل آگلونما به این صورت می باشد که در تابستان هفته‌ای دو بار  ولی در زمستان چون رشد گیاه کندتر می‌شود باید آبیاری را کاهش داد و هفته‌ای یکبار آبیاری کرد. آگلونما خاک مرطوب را دوست دارد ولی آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی گیاه شود و بین هر آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. توجه کنید که زهکشی گلدان مناسب باشد. در صورت تشنگی کشیدن خاک برگ‌ها بی حال شده و از هم فاصله می‌گیرند که با آبیاری دوباره برگ‌ها سرحال می‌شوند.

رطوبت مناسب برای نگهداری از گل آگلونما در آپارتمان

رطوبت متوسط حدود ۴۰ درصد مورد نیاز است. در تابستان هفته‌ای دو بار سعی کنید برگ‌های آن را با آبفشان غبار پاشی کنید ترجیحاً با آب سبک (جوشیده شده) غبار پاشی را انجام دهید. در زمستان رطوبت اتاق برای آن کافی است.

مقدار دمای مناسب برای نگهداری از گل آگلونما در آپارتمان

گل ها در دمای مختص به خودشان رشد عالی پیدا می کنند بنابراین به دمای آن توجه داشته باشید. بهترین دما در زمستان برای این گیاه ۱۵ درجه سانتی‌گراد است و تحمل دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد را ندارد و در هوای سرد آسیب می‌بیند. درجه‌ی مطلوب در تابستان ۲۴ درجه سانتی‌گراد است و در دمای بالای ۳۰ درجه و هوای خشک، برگ‌های این گیاه پیچ خورده و یا خشک می‌شود. در فصل تابستان و دمای بالا و هوای خشک سعی کنید هر روز گیاه را غبار پاشی کنید.

بهترین خاک برای گل آگلونما

خاک این گیاه باید زهکشی بالایی داشته باشد تا بتواند آب اضافی را از گلدان خارج کند. مخلوط خاک برگ، ماسه، پیت ماس، خاک باغچه یا مخلوط پیت ماس و پرلیت یا خاک برگ به تنهایی می‌تواند بستر مناسب برای رشد این گیاه باشد (به طور کلی خاک غنی از خاک برگ و اسیدی را می‌پسندد).

مقدار کود دهی برای نگهداری از گل آگلونما

مقدار کوددهی مناسب برای گل بسیار حساس می باشد زیرا اگر زیاد کود داده شود گل خشک می شود. در فصل‌های رشد (بهار و تابستان) هر دوهفته یک بار یا ماهی یک بار با کودهای محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی تغذیه شود. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

گل آگلونما

روش تکثیر و قلمه زدن گل آگلونما

قلمه زدن و تکثیر این گیاه بسیار آسان و ساده می باشد و شما به راحتی می توانید از این گل زیبا قلمه بزنید. روش تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته، کاشت بذر و قلمه زدن است. البته بهترین و ساده‌ترین روش تکثیر آن جدا کردن جوانه‌های جانبی از گیاه مادری است. مراحل تکثیر این گیاه به گل دیفن باخیا شباهت زیادی دارد و به شرح زیر می باشد:

تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته

به منظور جدا کردن جوانه‌های جانبی از پایه مادری، ابتدا گیاه را به آرامی و بادقت از گلدان خارج کرده و با دست یا چاقوی تیز، جوانه‌های کناری را که دارای بیش از دو برگ هستند، همراه مقداری ریشه، از گیاه مادری جدا کنید. جوانه‌ها را در گلدان هایی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت بکارید. توجه داشته باشید که نباید هوا به ریشه برسد، بنابراین خاک اطراف ریشه را کاملاً فشرده کنید. برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای و ریشه‌زایی سریعتر گیاه توصیه می‌شود، روی قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ کند. به منظور تهویه چند سوراخ در بالای کیسه ایجاد کنید. گیاه را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. بعد از چند هفته تا دو ماه، ریشه‌دهی گیاه انجام می‌گیرد. بهترین زمان برای تکثیر گل آگلونما به این روش، اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

تکثیر آگلونما از طریق کاشت بذر

آگلونما را می توان از طریق کاشت بذر در اواخر بهار نیز تکثیر نمود. هنگامی که گیاه شما به گل‌دهی می رسد، پس از آن میوه‌هایی قرمز رنگ تولید می کند که می‌توانید از آنها برای کاشت گل آگلونمای جدید استفاده کنید. البته لازم به ذکر است، چنانچه هدف شما تولید بذر نمی‌باشد گل‌های گیاه را حتما جدا کنید، چون باعث ضعیف شدن شدید گیاه می شوند.  

گل آگلونما

تکثیر آگلونما از طریق قلمه

برای قلمه زدن آگلونما در بهار، از ساقه‌های سالم و قوی گیاه قلمه تهیه کنید. به این منظور، ساقه را به قسمتهای ۴ تا ۵ سانتیمتری بریده و روی سطح خاک فشار دهید. طوری که یک سوم از ساقه به زیر خاک برود. خاک را مرطوب و گیاه را در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین می‌توانید همانند روش تقسیم بوته روی قلمه‌ها را با نایلون شفاف بپوشانید تا ریشه‌زایی سریعتر انجام شود. پس از ریشه‌زایی و هنگامی که گیاه کمی رشد کرد، آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. جالب است بدانید به گفته ناسا (سازمان فضایی آمریکا) آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان تصفیه کننده هوا است و برای پاکسازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهیدها مفید می‌باشد. بنابراین با کاشت آن در منزل و محیط کار علاوه بر سبز و با طروات کردن محیط، هوایی سالم را برای خود به ارمغان می‌آورید.