کاکتوسی که میخواهیم درباره شرایط نگهداری از آن را در آپارتمان بگوییم به نام اپونتیا است که از معروف ترین کاکتوس ها می باشد. اپونتیا بومی یکی از شهر های یونان می باشد که نام آن شهر را به اسم این گل زیبا شناخته شده است.کاکتوس اوپنسیه که کاکتوس راکتی نیز نام دارد در برگیرنده کاکتوسهای برگ پهن، راکتی، راکتی درشت و کوچک می باشد. این گیاه کاملا با دوام می باشد و توقع خاصی ندارد و در آپارتمان به راحتی می توانید از این گیاه زیبای آپارتمانی نگهداری کنید.

کاکتوس اپونتیا

نحوه نگهداری از گیاه اپونتیا راکتی در آپارتمان

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا راکتی : کاکتوس اپونتیا شاید معروف‌ترین کاکتوس در میان هزاران کاکتوس شناخته شده باشد که دارای چندین واریته مختلف می‌باشد، یکی از انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا راکتی می‌باشد.

برای نگهداری و پرورش از این گیاه زیبا و خاص در آپارتمان به نکاتی که در ادامه گفته می شود حتما توجه کنید:

مقدار آبیاری مناسب برای کاکتوس اپونتیا راکتی در آپارتمان

این کاکتوس مقاومت زیادی به خشکی و نیاز کمی به آب دارد بطوریکه در منطقه گرم و بی آب رشد می کنند و آب اضافی را در ریشه های خود ذخیره می کند. ذکر این نکته ضروری ست که قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان به اندازه و کافی هستند. اگر سوراخ ها کم بودند، به وسیله میخ یا هر شی نوک تیز تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک باقی نماند چون موجب پوسیدگی ریشه می شود.

مقدار نور مناسب برای کاکتوس اپونتیا راکتی در آپارتمان

این گیاه زیبا به نور زیادی احتیاج دارد و در نور زیاد به خوبی رشد می کند اما در نور مستقیم گیاه شما میسوزد پس حتما به نور مقدار نور آن توجه داشته باشید. کاکتوس اپونتیا مانند تمام کاکتوسان بیابانی از جمله اچینو گروزونی و اچینوپسیس، در نور زیاد، کامل و مستقیم بهترین رشد را دارد و برای نگهداری در منزل باید در جایی که بیشترین نور را دارد نگهداری شود.

خاک مناسب برای گیاه اپونتیا راکتی در آپارتمان

این گیاه در بین ماسه و سنگ کلوخ هم رشد می کند. خاک با زهکشی برای اپونتیا مناسب می‌باشد. می‌توان از ماسه با مقداری پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد. در فصل رشد می‌توان از کودهای NPK استفاده کرد.

مقدار دمای مناسب برای گیاه اپونتیا راکتی در آپارتمان

کاکتوس اپونتیا راکتی گیاه بسیار مقاومی است که دمایی در حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند ولی دمای مناسب برای رشد گیاه مابین ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در زمستان برای خواب گیاه در دمای بین ۵ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. کاکتوس انجیر تیغی در صورت آبیاری منظم و به موقع در تابستان تحمل دمای بالا را دارد اما به سرمای زمستان حساس است.  

عوارض و درمان اپونتیا:به پوسیدگی ریشه در اثر آب زیاد حساس است.

نحوه تکثیر از کاکتوس اپونتیا در آپارتمان 

برای تکثیر گیاه به روش کاشت بذر، بذر های گیاه را از آن خارج کنید و گوشت های چسبیده به بذر را از آن جدا کنید. بذر ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند. گلدانی کم عمق را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید. زمانی که مطمئن شدید بذر ها کاملا خشک شده اند، آن ها را در گلدان بکارید. بهتر است تکثیر گیاه را در بهار انجام دهید. توجه کنید که خاکی که بذر ها را در آن می کارید باید زهکشی خوبی داشته باشد.

از طریق قلمه زدن نیز به آسانی تکثیر می شود. برای این کار دست را بوسیله پارچه ضخیمی از گزند خارها محفوظ می دارد بپوشانید و سپس اقدام به قطع قلمه ها می کنند. بهتر است بگذارید زخم قلمه ها بمدت ۴۸ ساعت خشک شده و آنگاه در گلدانی حاوی شن بکارید.

زمان تعویض گلدان کاکتوس اپونتیا در آپارتمان

این کاکتوس زیبا را در باغچه هم می توان کاشت، اما اگر آن را در گلدان کاشته اید، برای تعویض گلدان گیاه ابتدا اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس تان خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید.

به کاکتوس قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و کاکتوس تان را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. درست مانند قلمه گیری، گیاه را برای مدت کوتاهی آبیاری نکنید تا ریشه های گیاه دچار قارچ و پوسیدگی نشوند. برای تعویض گلدان این کاکتوس حتما از دستکش استفاده کنید.