گیاه زیبا و خاص هاورتیا گوری یکی از معروف ترین نوع گل ها است که در تمام نقاط جهان تولید می شود این گل زیبا در شرایط خوب و مساعد تا 20 سانت رشد می کند کاکتوس هاورتیا گورخری در محیط آپارتمان به خوبی رشد می کند در این مقاله یکسری نکات مهم در خصوص نگهداری و پرورش این کاکتوس زیبا در آپارتمان را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

کاکتوس هاورتیا گورخری

نحوه نگهداری از کاکتوس هاورتیا گورخری در آپارتمان

گل های آپارتمانی باید شرایط محیطی و دمای آن گیاه به خوبی مهیا شود تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. زیستگاه اصلی هاورتیا گورخری آفریقای جنوبی می‌باشد. نام علمی آن haworthia fasciata می‌باشد. ارتفاع این گیاه تا ۲۰ سانت نیز می‌رسد. جز ساکولنت های کوچک محسوب می‌شود. دارای برگ‌ها سبز رنگ سفتی می‌باشد که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی دیده می‌شود و به همین دلیل به این اسم معروف می‌باشد. فصل رشد این گیاه معمولاً اوایل بهار و پاییز می‌باشد.

خاک مناسب برای کاکتوس هاورتیا گورخری

خاک سبک که شامل دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک تمیز و ضد عفونی شده (خاکبرگ و خاک رس) باشد برای هاورتیا گورخری مناسب است. خاک مناسب برای اغلب ساکولنت از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب که می‌تواند ترکیبی از ماسه، پیت ماس، و اندکی ورمی باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

مقدار نور مناسب برای گیاه هاورتیا گورخری در آپارتمان

نور بسیار حیاتی برای تمامی گیاهان می باشد پس حتما توجه داشته باشید که مقدار نوری که به گیاه شما در آپارتمان می تابد چه مقدار می باشد. هاورتیا گورخری به نور ملایم فیلتر شده احتیاج دارد بخصوص در فصل رشد. در گرما و نور زیاد معمولاً رشد گیاه متوقف می‌شود.

مقدار آبدهی مناسب برای کاکتوس هاورتیا گورخری در آپارتمان

به آب زیاد احتیاج ندارد، اجازه بدهید خاک خشک شود بعد از خشک شدن کامل خاک به آن آب بدهید. به آبیاری متوسط نیازی دارد. در فصل رشد می‌توان هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری حتماً اجازه دهید خاک خشک شود. از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ‌هایی در کف باشد.

تکثیر کاکتوس هاورتیا گورخری در آپارتمان

تکثیر این ساکولنت از طریق بذر و پاجوش و همچنین از طریق برگ می‌باشد. بهترین روش برای ازدیاد هاورتیا استفاده از پاجوش­های آن است. در بهار با کاشت مجدد پاجوش در مخلوطی از ماسه و خاک آن را تکثیر کنید. همچنین با کاشت بذر در بهار در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد میتوانید این گیاه را تکثیر نمایید.

آفت ها و بیماری های گل هاورتیا گورخری در آپارتمان

خشک شدن نوک برگهای هاورتیا گورخری این عارضه زمانی که رطوبت محیط کم باشد همچنین نور و گرمای زیادی گیاه دریافت می‌کند اتفاق می‌افتد. با انتقال گیاه به مکانی خنک‌تر با نور ملایم‌تر از ابتلا به این عارضه می‌توان جلوگیری کرد. تغییر رنگ برگ‌های قدیمی تا حدودی طبیعی می‌باشد ولی تغییر رنگ می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، و نامناسب بودن خاک اتفاق بافتد. هر گونه تغییر رنگ بخصوص در قسمت‌های پایین گیاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن گیاه جلوگیری شود.