کاکتوس مامیلاریا هانیانا یکی دیگر از کاکتوس های زیبا می باشد همچنین به کاکتوس بانوی پیر نیز معروف می باشد این گل زیبا نوعی کاکتوس خاردار در خانواده مامیلاریا استکه 250 گونه مختلف دارد.کاکتوس مامیلاریا هانیانا در فصل بهار گل های زیبای صورتی یا بنفش می دهد تیغ های این کاکتوس زیبا همانند پرزهای سفید رنگ می باشد که زیبایی خاصی را به این گل می بخشد.شرایط نگهداری و پرورش این گل در آپارتمان بسیار کار آسانی می باشد به شرطی که به نکاتی که گفته می شود حتما توجه کنید.

کاکتوس مامیلاریا هانیانا

نحوه نگهداری از کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

نگهداری و پرورش کاکتوس کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان کار سختی نیست زیرا این نوع کاکتوس بسیار بادوام در محیط آپارتمان می باشد پس نگران نباشید.این نوع کاکتوس بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است و به صورت استوانه ای و انگشتی رشد می کند. مجموعه ای از 14 تا 25 تیغ زرد و نارنجی است که به طرف گیاه برگشته اند و گاهی در میان این تیغ ها یک یا 2 تیغ به طول 1.5 سانتی متر می روید. گل های کوچک این گیاه به رنگ زرد و صورتی کمرنگ هستند و دارای میوه هایی به رنگ بنفش می باشند که در خود بذرها را جای داده اند.

خاک مناسب برای کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

خاک برای کاکتوس بسیار مهم می باشد زیرا کمک می کند رشد خوبی داشته باشد مامیلاریا به خاک های قلیایی علاقه مند است. با مخلوط نمودن ماسه و کمپوست می‌توان بستر خوبی برایش تهیه کرد.ترکیبی از خاک ماسه، پیت ماس و خاک لوم با زهکشی خوب برای این کاکتوس مناسب است، شما می توانید از خاک مخصوص کاکتوس نیز برای این گیاه استفاده نمایید.

مقدار آبیاری مناسب برای کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

آبیاری تمامی کاکتوس ها بسیار حساس می باشد پس به مقدار ابی که به گل خود می دهید حتما توجه داشته باشید. آبیاری در طول ماه های زمستان محدود شود تا مقاومت گیاه در برابر سرما زیاد شود. در تابستان بعد از خشک شدن خاک اقدام به آبیاری نمایید. به آبیاری آن دقت کنید چون بسیار مستعد پوسیدگی است. پوسیدگی رنگ گیاه را قهوه ای می کند.

دما و رطوبت مناسب برای کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

در تابستان گرم شرایط سایه آفتاب و تهویه خوب و در فصول دیگر آفتاب مستقیم را ترجیح می دهد.درجه حرارت مطلوب برای آن در تابستان، حداقل 30 درجه سانتی گراد است. حداقل دما در زمستان تا 10 درجه است، برای مدت زمان محدودی در دمای زیر 4 درجه تاب می آورد .در صورتی که شرایط نگهداری مامیلاریا مناسب باشد در اواخر زمستان به گل می نشیند.

 زمان تعویض گلدان برای کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

گلدان آنها را ترجیحا در فصل بهار تعویض و همیشه گلدان هایی به اندازه ریشه گیاه انتخاب می‌شود.برای تغذیه اش از کود کاکتوس استفاده کنید گرچه نیاز چندانی به کود ندارد. از کودهای کم نیتروژن هم یک یا دو بار در سال و در فصل رشد می توان استفاده کرد.  

 تکثیر کاکتوس مامیلاریا هانیانا در آپارتمان

برای تکثیر این نوع کاکتوس می توانید از بذر گیاه و یا قلمه زدن استفاده کنید.بذر این کاکتوس به راحتی جوانه می زند و رشد سریعی دارد. به منظور قلمه زدن، در تابستان به وسیله چاقوی تیزی که با آب جوش ضدعفونی شده باشد قطعاتی از ساقه را برداشته و در ماسه بکارید. بهتر است قلمه ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در سایه قرار دهید تا خشک شود. بستر کاشت قلمه ها باید مرطوب باشد.       آبیاری: خاک: نور: این کاکتوس به نور کامل آفتاب ولی به صورت غیر مستقیم نیازمند است.