گل بسیار زیبای اچورا به نام علمی ECHEVERIA GIBBIFLORA در کشور مکزیک سکونت دارد و برای نگهداری و پرورش این گیاه زیبا در آپارتمان به نکاتی که در ادامه گفته می شود توجه کنید تا بتوانید ازاین گیاه خاص در آپارتمان نگهداری کنید.گیاه ساکولنت اچوریا بسیار حساس می باشد ولی نگران نباشید با توجه به مراقبت هایی که گفته شده است می توانید از این گل زیبا نگهداری کنید با ما همراه باشید.

دریافت

معرفی گیاه ساکولنت اچوریا

نام گیاه اچوریا و در زبان فارسی به نام  آشوریا می باشد و در زبان انگلیسی MAUNA LOA شناخته شده است. نام علمی گیاه ساکولنت اچوریا ECHEVERIA GIBBIFLORA بود و از خانواده CRASSULACEAE و منشا آن مکزیک و هاوایی می باشد. نام اچوریا از آتشفشانی فعال در جزیزه هاوایی اقتباس شده است. آشوریا جز ساکولنت ها و از خانواده کراسولاسه می باشد. در مرکز اروپا از اچوریا به عنوان گیاه پوششی استفاده می شود. این گیاه نگهداری آسان و مقاومت بالایی نسبت به نوسانات محیطی دارد. ساکولنت اشوریا بیش از ۱۸۰ نوع گونه با رنگ و شکل مختلف در طبیعت دارد. این گیاه کند رشد و دارای پاجوش می باشد. نام دیگر اچوریا، ساق عروس است.

نحوه نگهداری و پروش از گل ساکولنت اچوریا در آپارتمان

اشوریا نور زیاد و گرما را دوست دارد گرچه بهتر است از نور مستقیم خورشید محافظت شود. در هنگام آبیاری آن دقت کنید آب روی برگ‌ها نریزد چرا که باعث پوسیدگی می‌شود. در صورتی که اشوریا را در جایی که نور کمی دارد نگهداری می‌کنید بهتر است حدود 14 ساعت در روز نور مصنوعی برای تامین نیاز گیاه استفاده کنید.

خاک مناسب برای گل ساکولنت اچوریا در آپارتمان

اچوریا به خاکی سبک، قلیایی با زهکش مناسب نیاز دارد به طوری که بهترین ترکیب خاکی این گیاه شن درشت به همراه پرلیت و خاک برگ می باشد. در ترکیب خاکی این گیاه برعکس دیگر ساکولنت ها از جمله گاستریا به هیچ عنوان از پیت ماس استفاده نشود. به علت رشد ریشه ای کم عمق ساق عروس، استفاده از خاک های ارگانیگ به شدت توصیه می شود. با کودهای مایع یکبار در اول بهار می توانید گیاه را تغذیه کنید.

نور مناسب برای گل ساکولنت اچوریا در آپارتمان

اشوریا جای پرنور، روشن با اشعه‌های مستقیم آفتاب را دوست دارد. در مقابل نور مناسب خورشید برگ ها بهترین رشد را دارند. آفتاب سوزان تابستان برای این گیاه مضر می باشد. برای ماندگاری حاشیه های رنگین برگ وجود نور ضروری است. نور کم رشد علفی و ضعیف را برای اچوریا به همراه دارد.

دما مناسب برای گل ساکولنت اچوریا در آپارتمان

ساکولنت آشوریا دمای زیر ۷ درجه را تحمل نمی کند. بهترین دما برای این گیاه محدوده بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. گرما و عدم آبیاری مناسب باعث چروکیدگی و بدشکلی برگ ها می شود. دمای مناسب برگ اشوریا را سبز نگه می دارد.

آبیاری مناسب برای گل ساکولنت اچوریا در آپارتمان

میزان آبیاری به دمای محیط بستگی دارد. ولی بهتر است هر زمان خاک خشک شد به میزانی که آب از زیر گلدان خارج شود به آن آب بدهید. آب باید هم دمای محیط و بدون کلر باشد. به هیچ عنوان آب را به داخل مرکز روزت گیاه نریزید زیراکه موجب پوسیدگی سریع و از بین رفتن گیاه می شود.

روش های تکثیر ساکولنت اچوریا در آپارتمان

بذر : کاشت آن در اوایل بهار

پاجوش: جدا کردن در فصل بهار و کاشت در کوکوپیت و پرلیت دو روز بعد

قلمه: از برگ های این گیاه در فصول بهار و تابستان می تواند قلمه برگی گرفت. برای مشاهده پیوند ساکولنت و کاکتوس اینجا کلیک کنید.

عوارض و درمان برای گیاه ساکولنت اچوریا در آپارتمان

رشد علفی ساقه: علت این عارضه نور کم و آبیاری زیاد است. لکه سیاه برگی: علت آن قرار گرفتن در آفتاب شدید می باشد. لکه سیاه آبکی و له شدگی طوقه: بیماری قارچی و پوسیدگی که با قارچکش بنومیل قابل درمان است.