زاموفیلیا یکی از گل های زیبا و خاص که بسیار مقاوم و سایه دوست است و کاملا مناسب برای آپارتمان های کم نور می باشد. گیاه زاموفیلیا با برگ های زخیم و سرسبز بسیار زیبا می باشد این گیاه طرفداران زیادی دارد و بسیار مناسب برای محیط خانه و آپارتمان می باشد زیرا این گیاه بسیار مقاوم و با دوام در محیط آپارتمان می باشد و نگهداری و پرورش آن در آپارتمان کار سختی نمی باشد.

زاموفیلیا

نحوه نگهداری و پرورش گل آپارتمانی زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاهی است که بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا می‌باشد.

زاموفیلیا گیاهی همیشه سبز با ساقه ی زیر زمینی (ریزوم) است که دارای برگ‌هایی با طول 40 تا 60 سانتی‌متر و برگ‌های آن دارای ریزبرگ های کوچکی می باشد که دلیل زیبایی این گیاه محسوب می‌شود.
زاموفیلیا گیاهی کند رشد است که از اواسط تابستان تا اوایل پاییز دوره گلدهی آن می باشد، اما معمولا در داخل فضای خانه گل نمی‌دهد.

زاموفیلیا گیاهی همیشه سبزه و در برابر تنش های محیطی بسیار مقاومه. منظورم از تنش های محیطی، عدم وجود نور کافی و آبدهی به موقع هست. همونجوری که در ابتدا گفتم خشک کردن این گیاه به مراتب از نگهداریش سختتره. برگهای زیبای زاموفیلیا دلیل اصلی محبوبیت این گیاهه .

خاک مناسب برای گل زاموفیلیا در آپارتمان

خاک هر گل فرق دارد و مهم است که بدانید چه نوع خاکی باری گیاه خود انتخاب کنید.برای گل زاموفیلیا خاک مورد نیاز این گیاه خاکی سبک با زهکش مناسبه. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت هست (برای آشنایی با این خاک ها روی این لینک کلیک کنید).

اگه علاقه دارید زاموفیلیاتونو تقویت کنید میتونید سه یا چهار ماه یکبار به اون کود تقویتی 20_20_20 البته با نصف غلظت معمول رو بدید.

مقدار آبدهی مناسب برای گیاه زاموفیلیا در آپارتمان

آبیاری گیاهان کاملا حساس می باشد و باید نسبت به محیطی که گل قرار دارد میزان آبدهی آن توجه داشته باشید.

زاموفیلیا هم مثل سانسوریاها کم آبی و خاک خشک رو به ابیاری زیاد و غرقابی ترجیح میده. آبیاری زیاد به زاموفیلیا باعث میشه ریزوم ها و ریشه های گیاه به مرور لهیده بشن و بعد از چند روز برگهای گیاه زرد بشه وگیاه بطور کامل از بین بره.

شاید براتون این سوال پیش اومده باشه که گیاه شما چه زمانی به آبدهی نیاز داره؟ شما میتونید انگشت اشاره دستتون رو با فاصله از ریزوم ها تا عمق پنج سانتی متری خاک فرو ببرید، در صورت خشک بودن عمق خاک گیاه شما به ابدهی نیاز داره. اما اگر انگشت شما رطوبت نسبی رو لمس کنه به آبدهی نیازی نیست.

اما اگر دوست دارید به گیاهتون بصورت روزشمار آب بدید بهترین زمان ممکن هر ده روز یکبار هست.

مقدار نور مناسب برای گل زاموفیلیا در آپارتمان

از انجایی که گیاه زاموفیلیا سایه دوست است ولی باید به مقدار نوردهی آن توجه داشته باشید.

بدون شک هر گیاهی در شرایط نور گیر رشد بهتری خواهد داشت، اما زاموفیلیا گیاهیه که به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز داره. با این حال میتونه به راحتی در سایه و محیط کم نور هم دوام بیاره. پس برای زندگی، نگهداری و پرورش در آپارتمانهای کم نور گزینه فوق العاده مناسبیه.

روش تعویض گلدان زاموفیلیا در آپارتمان

تعویض گلدان گیاه زاموفیلیا کار بسیار سخت و پیچیده ای نمی باشد و شما به راحتی می توانید در منزل این کار را انجام دهید در ادامه به به صورت کامل و واضح توضیح داده شده است.

گلدان زاموفیلیا رو برگردونید، با دست مخالف چند ضربه پیاپی به کف گلدان وارد کنید، تا زمانی که گیاه بصورت قالبی به دست شما منتقل بشه. خاک های اضافی گیاه رو تا جای ممکن بردارید. مواظب باشید به ریزوم های زاموفیلیا آسیبی وارد نشه. گلدان با زهکش مناسبی رو انتخاب کنید.

گلدان رو برگردونید و چند ضربه به کف گلدان بزنید
گیاه رو قالبی برون بیارید
خاک های اطراف ریزوم هارو بردارید
در این مرحله شما میتونید به وسیله ریزوم ها گیاه رو به دو یا چند قسمت در گلدانهای مختلف تکثیر کنید .

زاموفیلیا

تکثیر گیاه زاموفیلیا در آپارتمان

یکی از روش های تکثیر زاموفیلیا, تکثیر به وسیله ریزوم می باشد. شما باید سوراخ های مناسبی در کف گلدان ایجاد و آن گاه از تکه زغالی برای پوشش سوراخ استفاده کنید. این مسئله زهکشی عالی در گلدان را به وجود می آورد. بعد از پوشش زغالی حالا باید مقداری خاک برگ کف گلدان بریزید و ریزوم خود را در آن قرار دهید. بقیه گلدان باید با ترکیبی از کوکوپیت و خاک برگ پر شود.

اگر زهکش گلدان شما هم مثل گلدان من کمی باز هست (سوراخ های زیر گلدان که به منظور خارج کردن آب اضافی است را زهکشی میگویند) میتونید مثل من از تیکه ای ذغال استفاده کنید تا خاک و آب زیادی رو در موقع آبدهی از دست ندید. روی ذغال مقداری از خاک برگ بریزید گیاه رو آروم به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو مخلوطی از خاک برگ مرغوب و کوکوپیت بریزید و کمی با انگشت خاک رو فشرده کنید.