خیلی ها از فواید گل در خانه اطلاع ندارند و احساس می کنند که گل ها در خانه تنها جنبه زینتی دارند و حتی دست وپاگیر هم هستند، به همین خاطر از داشتن گل در خانه امتناع می کنند.اما جالب است بدانید که فواید گل در خانه چیزی فراتر از یک گل زینتی ساده است و کارشناسان برای آن فواید بسیاری را گفته اند از جمله می توان به کاهش دی اکسید کربن در خانه، بهبود بیماری های عصبی و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و روحیه شاد، بهبود خلق و خو، درمان بسیاری از بیماری ها و بسیاری خواص دیگر که ما قصد داریم برای شما در این مطلب بطور کامل به آنها بپردازیم.

با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با فواید گل در خانه آشنا کنیم.البته گفتن تمام موارد اشاره شده در یک مطلب نمی گنجد و مل سعی میکنیم مهمترین فایده های داشتن گل در خانه را بیان کنیم.

فواید گل در خانه از نظر متخصصان

متخصصان با انجام آزمایشات مختلف روی گل ها و گیاهانی که در اطراف ما در خانه یا آپارتمان نگهداری میکنیم به این نتیجه رسیده اند که گلها فواید فراوانی را برای انسانها به همراه دارند و در عین حال کمترین ضرر را برای ما به همراه دارند.در ادامه با برخی از فواید نگهداری گل در خانه آشنا خواهید شد.

داشتن گل درخانه به شما انرژی مثبت می دهند

دیدن رنگ سبز طبیعت همیشه منبع الهام و انرژی های مثبت برای انسانها بود و روانشناسان توصیه میکنند برای افزایش روحیه و داشتن انرژی مثبت در زندگی به طبیعت روی آورید. بخاطر همین موضوع آوردن طبیعت به خانه بطور قطع به شما کمک خواهد کرد تا در طول روز انرژِ مثبت و خوبی داشته باشید و با دیدن رنگ سبز آنها برای ادامه کار روحیه مثبتی دریافت کنید. مراقبت و نگهداری از گل و گیاه در خانه همانند نگهداری از حیوانات می تواند منبع انرژی مثبت در شما باشد و با دیدن رشد و سرزندگی آنها در شما یک روحیه شادی و نشاط به وجود آورد و باعث از بین بردن احساس تنهایی و افسردگی در شما می شود. منزل خود را با گیاهانی که منبع انرژی هستند پر کنید . مانند اسطوخودوس که با متعادل کردن انرژی بی خوابی شما را درمان میکند. جالب است بدانید چینی های باستان معتقدند اگر در آستانه جدایی هستید گیاه سرخس را در خانه نگهداری کنید و تاثیر مثبت آن را ببینید.

گل در خانه فشار خون شما را تنظیم می کند

یکی از علت های فشار خون بالا استرس است. نگهداری از گل در خانه با کاهش استرس فشار خون شما را کاهش می دهد و با لذت بردن از زیبایی های آنها در محیط کار و منزل در کاهش فشار روی قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی نیز موثر است.

وجود گل در خانه به کاهش سردرد شما کمک می کند

سردرد می تواند موجب اختلال فعالیت های ما شود که معمولا به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغز بروز میکند .گلها بهترین تسکین دهنده برای سردرد شناخته شده اند . یکی از فواید گل در خانه این است که با عمل فتوسنتز موجب تولید اکسیژن می شوند و حتی در کاهش گرد و غبارهای موجود در خانه که موجب حساسیت میشوند موثرند. با نگهداری گل در خانه به کاهش سردردهای خود کمک کنید.

 به پاکسازی هوا و کاهش دمای اتاق کمک میکند

با نگهداری گل در خانه مصرف انرژی را کاهش دهید . همچنین گیاهان با افزایش رطوبت درجه حرارت محیط خود را کاهش می دهند و با فیلتر کردن مواد شیمیایی که در هوا موجود است بخصوص در نواحی سکونت مجاور به خیابان ها و یا کارخانه ها به شما کمک میکنند تا هوای تمیزتری را استتنشاق کنید.

به خنثی کردن دود سیگار کمک می کند

اگر سیگاری هستید و سلامت خود و اطرافیانتان برای شما اهمیت دارد از گیاهان آپارتمانی برای خنثی کردن سموم و مواد شیمیایی موجود در سیگار استفاده کنید. هوایی که در آن نفس می کشیم سرشار از آلودگی های خطرناکی است که موجب سردرد میشوند . گیاهان مانع از انتقال این آلودگی های شیمیایی به ما میشوند.

به کاهش سرو صداهای آزار دهنده کمک می کنند

نگهداری گل در خانه و محیط کار علاوه بر جذب دی اکسید کربن سرو صدا را نیز جذب می کند و به آرام شدن اتاق شما و محیط کارتان کمک میکند و حتی روند یادگیری شما را بهبود میبخشد.

ضریب هوشی شما را تقویت می کنند 

پژوهش ها حاکی از این است که وجود گیاه و شاخ و برگ در خانه و محیط زندگی موجب تقویت توجه و تمرکز ما می شوند و در این محیط ها افراد عملکردهای ادراکی بهتری از خود بروز می دهند. و می توانند ضریب هوشی ما را افزایش دهند.

به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی عمل می کنند

گیاهانی مثل اکالیپتوس به دلیل عطر و بو و خاصیت ضد التهابی که دارد در درمان حاسیت ها و آلرژی هایی مثل احتقان(آبریزش بینی) و همینطور در کاهش و از بین بردن خلط کمک میکنند.

بطور طبیعی هوا را مرطوب میکنند

گیهان علاوه بر تولید اکسیژن به افزایش رطوبت هوا نیز کمک میکنند . افرادی که در مناطق خشک سکونت دارند میتوانند با نگهداری گل و گیاه در خانه خشکی هوا را کاهش داده و رطوبت را به طور طبیعی به حداکثر برسانند.

روحیه و عزت نفس شما را تقویت می کنند

نگهداری از گل در خانه همانطورکه موجب زیبایی محیط خانه و تقویت روحیه میشود نیازمند مسئولیت پذیری شماست. گیاهان به عنوان موجود زنده ای که نفس میکشند به مراقبت نیاز دارند و باید ایجاد نور کافی،آب ؛ تعویض گلدان و کود دهی ... در برنامه تقویت و نگهداری آنها قرار بگیرد. با تامین سلامت گیاه حس خوبی به ما منتقل میشود که افزایش اعتماد به نفس و رضایت خاطر ما را به ارمغان می آورد.