گل ها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند و باعث ایجاد حس تازگی در افراد میشوند یکی از بهترین عوامل طبیعی تصفیه کننده هوا هستند. پرورش و نگهداری از گل و گیاه در منزل و یا محیط کار نیاز به رسیدگی دارد و شاید برخی از ما رسیدگی به نیازهای گیاه را سخت و یا وقت گیر بدانیم. ما در اینجا به شما میگوییم که نگهداری از برخی گیاهان علاوه بر تصفیه هوا، به دور کردن استرس از شما، افزایش اعتماد بنفس در شما، بهبود عملکرد تنفس شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.همچنین اینکه برخی گیاهان آپارتمانی برای شما مانند یک دارو عمل میکند به شکلی که شما را از استفاده از دارو بی نیاز می سازد.

در این مطلب چند گیاه را معرفی می کنیم که خاصیت دارویی دارند و نگهداری آنها در خانه به سلامتی شما کمک می کند.

گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه آبدار است که میتوان آنرا در گلدان و یا باغ و باغچه کاشت و پروش داد. آلوئه ورا به عنوان بهترین گیاه آپارتمانی دارای برگ های بسیار ضخیم، محکم و بلند است و نیز گل هایی به رنگ نارنجی دارد. در داخل برگ های گیاه آلوئه ورا، ماده ای ژله ای مانند وجود دارد که برای رفع سوزش های پوستی مانند آفتاب سوختگی و بعضی از زخم های بدن میتواند التیام دهنده باشد.

اسطوخودوس

همه ما اسم این گیاه آپارتمانی به گوشمان خورده است اما شاید از فواید و خاصیت های گیاهی آن مطلع نباشیم . در معرفی این گیاه باید بگوییم که اسطوخودوس گیاهی است به رنگ بنفش که زیبایی خیره کننده ای دارد و از دیر باز به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است. اسطوخودوس همچنین عطر خوبی نیز دارد. از روغن گیاه اسطوخودوس می توانید برای درمان گزیدگی، سوختگی ویا جای جوش استفاده کنید.

روش تهیه روغن اسطوخودوس:

برای تهیه روغن گیاه اسطوخودوس گل و برگ اسطوخودوس را درون ظرف شیشه ای ریخته و سطح آن را با روغن گیاهی بپوشانید و سپس حدود یک هفته در محیط گرم و خشک نگهداری کنید.

 گل ریحان

این گیاه خوشبو که در نور خورشید و همچنین در سایه قابلیت رشد دارد نیاز به آبیاری مرتب دارد تا خاک مرطوبی داشته باشد. ریحان که در بیشتر آشپزخانه ها دیده می شود در آشپزی نیز کاربرد زیادی دارد و اگر مشکل معده داشته باشید میتوانید مقداری ریحان در سالاد خود بریزید تا به بهبود عملکرد معده شما کمک کند. همچنین در صورت وجود عفونت در بدن خود قسمتی از برگ گیاه ریحان را جدا کرده و روی عفونت قرار دهید تا عفونت شما را درمان کند.

مریم گلی

گیاه مریم گلی با برگ های سبز، بلند و نازکی که روی آن ها را گلبرگ های بنفش پوشانده است بیشتر در آشپزخانه منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای گلو درد و یا مشکلات مربوط به لثه به عنوان یک داروی طبیعی عمل می کند. برای استفاده از این گیاه آپارتمانی به عنوان دارو، دم نوش این گیاه توصیه میشود که همچنین گلوی شما را بخوبی شستشو می دهد.

آویشن

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی آویشن است که می توان آن را در خانه پرورش داد. این گیاه، گیاهی بیابانی است که نیاز به آب ندارد و برای پرورش تنها به نور آفتاب وابسته است. گیاه آویشن، دارای ضدعفونی کننده ای است در درمان سرفه و همچنین سوء هاضمه بسیار مفید است. برای درمان زخم می توان از روغن آویشن استفاده کرد. برای تهیه روغن آویشن، تعدادی از برگهای آن را خرد کنید و داخل شیشه بریزید سپس کمی روغن آفتابگردان به آن اضافه کرده و در محیط گرم قرار دهید.

بابونه

همه ما با گل بابونه آشنایی داریم. این گیاه محبوب که رشد بسیار آسانی دارد معمولا به صورت دم نوش یا چای استفاده می شود. بابونه برای رفع خستگی ذهنی و جسمانی بسیار موثر است.  اگر قصد دارید کمی آرام شوید تا بتوانید استراحت خوبی داشته باشید، چای بابونه را امتحان کنید. برای این کار اجازه دهید گیاه بابونه برای مدت کوتاهی دم بکشد گل بابونه از بهترین گیاهان آپارتمانی است که همچنین در درمان بسیاری از ناراحتی های گوارشی و یا سیستم عصبی، بسیار مفید بوده به آرام ساختن آنها کمک زیادی می کند.