گل شمعدانی یکی از محبوب ترین گل ها است و کمتر کسی پیدا می شود که به گلدان شمعدانی علاقه نداشته باشد. زیاد کردن گل شمعدانی باعث می شود تا بدون پرداخت هزینه اضافی به تکثیر گل شمعدانی خود بپردازید. قلمه زدن شمعدانی یکی از روش های تکثیر شمعدانی است که در ادامه با آن آشنا می شوید.

تکثیر گلدان شمعدانی به روش قلمه زدن و بذر انجام می شود که روش اول بهتر است و باعث می شود گل شمعدانی شما پرپشت تر باشد و زودتر به گل بنشیند.

همچنین ببینید: روش نگهداری از شمعدانی برای گل دهی بیشتر آن

 روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی

گل شمعدانی جزو گیاهان پرطرفداری است که هم در باغچه و فضای باز و هم در گلدان و محیط آپارتمان به خوبی رشد میکند. این گیاه زیبا و خوشبو از طریق بذر، قلمه زدن و قطع کردن شاخه گیاه تکثیر میشود.

رایجترین و بهترین روش برای تکثیر شمعدانی قلمه زدن می باشد. در ادامه روش قلمه زدن شمعدانی را به صورت مرحله به مرحله و با تصاویر به شما نشان می دهیم.

تکثیر شمعدانی

بهترین زمان برای قلمه زدن شمعدانی

بهترین زمان برای قلمه زدن شمعدانی فصل بهار و تابستان است.

روش قلمه زنی شمعدانی

به طور خلاصه برای تکثیر شمعدانی به روش قلمه زدن کافی است یک قلمه از زیر گره برگی جدا کنید و آن را داخل آب قرار دهید تا ریشه بدهد و سپس به گلدان منتقل کنید. ما در ادامه قلمه زدن شمعدانی به روش اصولی و با جزئیات بیشتر را خواهیم گفت:

مراحل قلمه زدن گلدان شمعدانی

مرحله اول:

از یک گیاه سالم شمعدانی یک شاخه سالم انتخاب کنید. طول قلمه مناسب شمعدانی باید حدود 10 سانتی متر باشد و برای گرفتن نتیجه بهتر باید در طول ساقه ای که جدا می کنید حداقل 3 گره وجود داشته باشد. قلمه را از زیر آخرین گره جدا کنید.

توجه داشته باشید، قلمه مورد نظر از شاخه های جدید گرفته شود که خود سبز هستند. همچنین ساقه‌های نرم و چوبی شمعدانی برای قلمه زدن مناسب تر هستند

جدا کردن قلمه شمعدانی

مرحله دوم قلمه زدن شمعدانی:

برگهای پایینی قلمه و گلها را جدا کنید و فقط دو تا سه برگ از بالای ساقه را باقی بگذارید و بقیه برگ ها را بچینید.

مرحله سوم:

قلمه های شمعدانی را به گلدانی دارای بستر مناسب انتقال دهید. بهترین بستر برای قلمه زدن شمعدانی، ماسه است تا آب به راحتی عبور کند. قلمه ها را به شکلی در خاک قرار دهید که برگ ها از خاک دور باشند.

قلمه زدن و تکثیر شمعدانی میتوانید با ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی گلدانها و آبیاری منظم محیطی گرم و مرطوب برای رشد و ریشه‌دار شدن قلمه‌ها فراهم نمایید. همچنین میتوانید برای ریشه‌دار شدن سریعتر گیاه، قبل از کاشت قلمه‌ها، انتهای قلمه را پس از جدا کردن برگهای پایینی در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.

روش صحیح قلمه زنی شمعدانی

ریشه‌دهی قلمه شمعدانی یک ماه طول خواهد کشید. دمای محیط را در این مدت روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

گلدان ها را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. آبیاری را به تدریج و به طور مرتب انجام دهید تا زمانی که شاخه های جدید بر روی گیاه ظاهر شوند. سپس میزان آبیاری افزایش می یابد . پس از گذشت یک ماه گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نکات تکمیلی قلمه زدن شمعدانی

البته برخی از پرورش دهندگان قلمه‌ها را به مدت ۲۴-۱۲ ساعت نگه‌داری و سپس آنان را می‌کارند و اعتقاد دارند که با این کار خطر پوسیدگی قلمه‌ها در طی ریشه‌زایی کمتر می‌شود.

در هفته اول گلدان حاوی قلمه‌ها را در مکانی نیمه تاریک نگهدارید و بعد از سپری شدن این مدت گلدان قلمه‌ها را می‌توان به کنار پنجره‌ای آفتاب گیر منتقل کرد.

برای حفظ رطوبت در اطراف قلمه می‌توان کیسه پلاستیک شفاف بر روی گلدان حاوی قلمه‌ها کشید. مراقب باشید تا قلمه‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند و در تمامی مدت مراقب مرطوب ماندن بستر کاشت باشید.

دمای ۲۵-۲۴ درجه محیط ریشه و ۲۴-۲۲ محیط اطراف قلمه به ریشه‌زایی سریع‌تر آنها کمک می‌کند. ریشه دهی قلمه‌ها در حدود ۴-۳ هفته و حداکثر ۸-۶ هفته طول می‌کشد.

بعد از گرم شدن هوا و بعد از انتقال آنان به گلدان‌های اصلی که قرار است در آنجا رشد و نمو کنند، ساقه را سرزنی کنید تا رشد ساقه‌های جانبی تحریک شوند و گیاه به جای یک ساقه اصلی، چند ساقه اصلی داشته باشد.

امیدواریم روش قلمه زنی شمعدانی برای شما مفید بوده باشد.

مراحل تهیه قلمه زدن گل شمعدانی با عکس: تصویر شماره یک تهیه قلمه از گیاه مادری تصاویر شماره دو، سه و چهار آماده سازی قلمه، تصویر شماره پنج ایجاد منفذ کاشت توسط یک قطعه چوب در خاک تصویر شماره شش و هفت کاشت قلمه در گلدان تصویر شماره هشت قرار دادن پلاستیک بر روی گلدان برای نگهداری میزان بیشتر رطوبت در اطراف قلمه‌ها