کاکتوس زیبای گل دهی که میخواهیم درباره شرایط نگهداری آن در آپارتمان بگوییم یکی از زیباترین نوع کاکتوس ها محسوب می شود.کاکتوس سه‌ پر یا کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم (Epiphyllum) از خانواده کاکتوسها Cactaceae می باشد که نژاد این کاکتوس زیبا آمریکای مرکزی است. این کاکتوس در رده خود یکی از پرطرفدارترین نوع کاکتوس ها می باشد. علت طرفداران این گل به این خاطر می باشد که گل دهی بسیار درشتی داشته که افراد زیادی را به خود جذب می کند.

کاکتوس ارکیده

نحوه نگهداری و پرورش از کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

نگهداری از این کاکتوس زیبا در آپارتمان کار ساده ای می باشد به شرط آن که به نکاتی که گفته می شود به خوبی توجه کنید. اسم علمی کاکتوس ارکیده ایEpiphyllum Xackermannii  ، میباشد .این جنس دارای 21 گونه از گیاهان گلخانه ای و آپارتمانی چند ساله است که بومی نواحی قاره آمریکا هستند . نکات مهم و قابل توجه برای نگهداری از کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان:

خاک مناسب برای کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

در انتخاب خاک برای کاکتوس حتما توجه داشته باشید زیرا خاک مناسب باعث می شود گیاه رشد خوبی داشته باشد برای کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم بهترین خاک ترکیبی از خاک ماسه، بر عکس دیگر کاکتوس ها، خاک این گیاه باید دائما مرطوب باشد و خاک مناسب رشد آن مخلوطی از ماسه شسته و خاک برگ است، شما می توانید از خاک مخصوص کاکتوس نیز برای این گیاه استفاده نمایید.

مقدار آبدهی مناسب برای کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

این کاکتوس با دیگر کاکتوس ها متفاوت است و به آب زیادی احتیاج دارد طوری که خاک آن همیشه مرطوب باشد. آبیاری تمامی کاکتوس ها بسیار حساس می باشد پس به مقدار ابی که به گل خود می دهید حتما توجه داشته باشید. آبیاری در طول ماه های زمستان محدود شود تا مقاومت گیاه در برابر سرما زیاد شود.

نور مناسب برای کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم به نور زیادی احتیاج ندارد و در محیط خانه دوام می آورد در معرض نور مستقیم از بین می رود. نور بسیار حیاتی برای تمامی گیاهان می باشد پس حتما توجه داشته باشید که مقدار نوری که به گیاه شما در آپارتمان می تابد چه مقدار می باشد.

دما و رطوبت مناسب کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

گونه های این کاکتوس، گل درشت بوده و در زمستان تا 5 درجه سانتی گراد به سرما مقاوم است. ولی برای داشتن گیاه درشت وگلهای بزرگ باید در زمستان دردمای 8 تا 10 درجه سانتیگراد نگاهداری شود، گلهای این کاکتوس زنگوله ای (به قطر 15 سانتی متر است. اپی فیلوم به حرارت متوسط، گرمای معمولی، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای معمولی تا زیاد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

کود مناسب برای کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم

کود مورد نیاز کاکتوس ارکیده ای را می توان به میزان یک گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مورد استفاده قرار داد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کود های آپارتمانی به این لینک مراجعه کنید: بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

نحوه قلمه زدن کاکتوس ارکیده ای یا اپی فیلوم در آپارتمان

کاکتوس ارکیده ای به آسانی از طریق قلمه ها یا شاخه های فرعی جدا شده در اواسط بهار تابستان، تکثیر می شود. با یک چاقوی تیز قلمه را درست از محل اتصال بین گیاه اصلی و شاخه فرعی، از گیاه مادری جدا کنید. یک روز یا بیشتر، قلمه ها را دور از نور قرار دهید تا در محل بریده شده، پنبه گیاهی ایجاد شود، سپس قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه 9 تا 11 سانتیمتر، حاوی کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید. گلدان را در نور مناسب و دمای 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگه دارید و خاک را کمی مرطوب کنید. پس از یکماه ریشه زایی انجام شده و گیاه به رشد طبیعی خود ادامه می دهد.