به هر نوع ماده معدنی ای که باعث شود خاک حاصل خیز شود و در نتیجه به رشد گیاه کمک کند را کود می گویند. برای اینکه بتوانید گیاه خود را همیشه شاداب و زیبا نگهدارید باید از کود استفاده کنید. در این مقاله میخواهیم بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی از کود های مایع و پودری را به شما عزیزان معرفی کنیم تا با مطالعه آن کود مناسب گیاه خود را تهیه کنید.

کود های آپارتمانی

بهترین کود مایع برای رشد گیاهان آپارتمانی

کود های مایع به دلیل اینکه سریع تر وارد ریشه گلدان میشود عملکرد سریعی دارد بسیار زیاد مصرف میشود . از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاهتان خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است. همیشه کود ها نقش اساسی در کیفیت خاک گیاه داشته اند و عناصر مورد نیاز گیاه را تامین کرده اند.

پیدا کردن بهترین کود تاثیر بسزایی در رشد و شادابی گل های آپارتمانی دارد گیاهان آپارتمانی همچون:

شفلرا، فیکوس بنجامین، دیفن باخیا، کروتون، اسپاتی فیلوم و ... دارد. کود کامل گیاهان آپارتمانی برند گرین گروس ایتالیا حاوی عناصر مورد نیاز گیاهان آپارتمانی می باشد و دارای 20 درصد نیتروژن، 20 درصد فسفر، 20 درصد پتاسیم، 0.02 درصد بر، 3.5 درصد منگنز و 7.8 درصد آهن است.

کود کامل گیاهان آپارتمانی بهترین کود جهت رشد برگها، افزایش سبزینه ی گیاهان و مقاومت گیاهان در مقابل عوامل بیماری زا و آفات و جلوگیری از ریزش میوه ها و گل ها می باشد. همانطور که می دانید سه عنصر اساسی ازت، فسفر و پتاس بیشترین تاثیر را در رشد گیاهان دارند که در این کود از هر کدام از عناصر اصلی به میزان 20 درصد موجود می باشد.

عنصر های تاثیر گذار در رشد گیاهان آپارتمانی

عنصر ازت:  نیتروژن به رشد شاخه ها و برگهای گیاه کمک می کند، این عنصر همچنین در افزایش میوه و تولید بذر گیاه تاثیر بسزایی دارد.

عنصر فسفر: فسفر موجب فرایند صحیح عمل فتوسنتز در گیاه می شود و توانایی گیاه را در مقابل استرس بالا می برد. زیاد شدن شکوفه گیاهان و ریشه زایی بهتر از دیگر مزیت های فسفر می باشد.

عنصر پتاس: پتاس موجب افزایش کیفیت میوه می شود و به تشکیل پروتئین در میوه کمک می کند. پتاس در درختان موجب بزرگ شدن میوه ها و در گیاهان زینتی برای گلدهی مفید می باشد.

مزیت های استفاده از بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

کود های گیاهان آپارتمانی از مزیت های زیادی برخوردار می باشد چند مورد کاربردی و مهم مزیت استفاده از آن را در ادامه نام برده ایم :

1-حاوی اسید های آمینه است که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می شود.

2-به جز ترکیبات قلیایی با اغلب آفت کش ها قابل اختلاط است.

3-حاوی کلات ریز مغذی های روی ،آهن ،منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع است.

4-حاوی عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه های گیاهی.

روش های استفاده از بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

حتما برای مصرف این کود ها به روشی که گفته میشود عمل کنید در غیر این صورت گیاه شما آسیب می بیند. قبل از مصرف ظرف حاوی کود کامل گیاهان آپارتمانی را تکان دهید، سپس میزان 10 میلی لیتر(یک قاشق غذاخوری) از این کود مایع را در میزان نیم لیتر آب حل نمایید و هر 10 یا 14 روز یکبار گیاه را با آن آبیاری نمایید یا به صورت اسپری بر روی برگهای گیاه استفاده نمایید. گیاهان خانگی عموما دارای دو دسته هستند: گیاهان با برگهای تزیینی و گیاهان گلدار

بهترین کود های موجود در بازار

بهترین کود را می توان کود های اهن با فرمول های مختلف نام برد. برای گل های آپارتمانی کودهای کامل موجود در بازار که دارای اندازه ای برابر از پتاسیم، فسفر و نیتروژن می باشند مناسب است، که فرمول این نوع از کودها ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ می باشد. توجه کنید برای گیاهان گلدار کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن می باشد بهتر هستند، و گیاهانی که فقط برگهای تزیینی دارند به  کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند، به طور مثال می توان برای گیاهان برگی از فرمون ۲۰-۲۰-۳۰ بهره گرفت.

روش استفاده از کود 20 20 20

استفاده از این کود بسیار عالی و کاربردی به طور کلی به صورت زیر می باشد:

-برای گیاهان آپارتمانی و کاکتوس های کمتر از یک وجب :

1- برای بهار و تابستان بسته به اندازه گل از یک سوم تا دو قاشق چای خوری هر دوهفته یکبار به گل داده شود.

2-برای پاییز و زمستان برای کاکتوس ها متوقف و برای گیاهان آپارتمانی هر دوماه یکبار به گیاه داد شود.

- برای گیاهان آپارتمانی و کاکتوس های سایز متوسط :

1- برای بهار و تابستان بسته به اندازه گل از یک قاشق چای خوری تا دو قاشق چای خوری هر دوهفته یکبار به گل داده شود.

2-برای پاییز و زمستان برای کاکتوس ها متوقف و برای گیاهان آپارتمانی هر دوماه یکبار به گیاه داد شود.

نیاز متفاوت گل ها به بهترین کود 

گل ها در مصرف کود نیاز های مختلفی دارند به طور مثالذدر نظر داشته باشید گیاهانی همچون کاکتوس که دارای رشدی کم هستند نیازی به کود ندارند، اما اگر برای آن دسته از کاکتوس ها که گل می دهند به عنوان تشویق می خواهید کود دهی را انجام دهید، یادتان باشد غلظت کودی که استفاده می کنید یک چهارم کود دهی معمولی در دیگر گیاهان باشد، زیرا کود بیش از حد در این گیاهان منجر به شل شدگی ساقه گیاه خواهد شد.

بهترین زمان مناسب برای کود دهی رشد گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای کود دهی گیاه آپارتمانی شما زمانی است که یک ماه از خریداری یا تعویض گلدان شما گذشته باشد و سپس کودهی خود را شروع کنید. بهترین زمان برای دادن کود به گیاهان فصل بهار و تابستان می باشد.

حتما بخاطر داشته باشید که هر یک ماه بهترین زمان کود دهی برای گیاهان آپارتمانی می باشد.

نکته ای را فراموش نکنید، برای کود دهی به گیاهان خود نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته بندی از سوی کارخانه را استفاده کنید. عموما برای کود دهی به گیاهان سن و نوع آنها بسیار مهم است؛ برای گیاهان جوانتر کود دهی در زمانهای نزدیکتری انجام خواهد شد؛ اما عموما برای گیاهان زینتی و گلدار هر ماه یکبار کود دهی انجام می شود.

کمبود کود برای رشد گیاهان آپارتمانی

حتما به خاطر داشته باشید که علائمی که در گیاه شما وجود دارد نشانه کمبود مواد غذایی نیست. اگه گیاه شما مریض شده باشه و شما بدون شناسایی مشکل به کیاه کود بدهید ممکت است نه تنها به آن کمک نکرده باشید بلکه باعث مرگ گیاه نیز بشوید چون گیاهان ضعیف تحمل جذب مواد زیاد در کود ها را ندارند. پس علائم بوجود آمده در گیاهان همیشه هم بر اثر کمبود مواد مغذی نیست، گاهی اوقات شرایط نامناسب محیطی، آبیاری نامناسب و برخی آفات باعث می شود در گیاه شما علائمی بوجود بیاید.